петак, 13. новембар 2015.

Kanjon reke Vratne

Kanjon reke Vratne nalazi se u Negotinskoj krajini kod sela Vratna. Kanjon reke Vratne, jedinstveni spomenik prirode, koga čine tri kamena luka, zaštićen je kao prirodno dobro Republike Srbije.

manastir Vratna
Manastir Vratna podignut je krajem 13. veka na samom izlazu iz kanjona reke Vratne. Manastir je sagradio sv. Nikodim Tismanski u vreme vladavine kralja Milutina.

U klisuri reke Vratne postoje tri prirodna kamena mosta, dva u blizini samog manastira i treći, udaljeniji, u dubini rečne klisure. Do njih se dolazi obeleženom planinarskom stazom, koja je ranije prolazila kroz sam manastir, dok se danas obilazi manastirsko imanje i do reke se stiže kod same Male prerasti.

Mala prerast (kapija)  je najbliža manastiru Vratna, udaljena oko dvesta metara uzvodno od manastira visine je 34 m, širine 33 m i dužine 15 m.

Mala kapija (prerast)

Velika kapija, koja je udaljena stotinak metara od Male kapije, visine je 26 m, širine 23 m i dužine 45 m. Suva kapija udaljena je oko tri kilometra od Velike kapije, visine je 20 m, širine 15 m i dužine 34 m.

Velika kapija

Suva prerast se nalazi oko tri kilometra uzvodno od Male i Velike prerasti i njena dužina je 34 metara. Širina njenog otvora iznosi 15 m, visina 20 m, dok je debljina svoda iznad otvora 10 m. Svoj naziv je dobila po tome što Vratna, u letnjem delu godine, ponire pedesetak metara uzvodno od nje, da bi se kasnije pojavila i još jednom nestala, pre nego što ponovo izbije iz stene i nastavi dalje da teče površinom zemlje.

Tri prerasti nad istim rečnim tokom, na samo 3 km predstavljaju jedinstvenu pojavu u svetu. Prerasti su relativno retka i uvek atraktivna pojava, a njihovo pojavljivanje na reci Vratni, je svetski fenomen gde se na malom prostoru mogu pratiti vrlo različite pojave i oblici reljefa.

Do Vratne se stiže iz sledećih pravaca:
- Iz pravca Negotina ide se magistralnim putem ka Kladovu i nakon 10 km skreće se levo ka selu Dupljanje, a zatim ka Jabukovcu. Iz Jabukovca se zatim ide ka Urovici i na oko 3 km skreće se levo ka selu Vratna i manastiru Vratna. Iz sela Štubik ide se oko 9 km. do sela Jabukovca i dalje ka manastiru Vratna još 9 km. Dužina puta iz Negotina  je oko 33 km.
- Iz pravca Kladova, magistralnim putem ka Negotinu, desno ka selu Slatina (ne kod Slatinskog mosta, već drugo skretanje), do Urovice, pa levo ka Jabukovcu, selu Vratna i dalje manastiru Vratna.
- Iz pravca Zaječara se stiže, preko Štubika i Jabukovca. Dužina puta je oko 85 km.