недеља, 12. јун 2016.

Kanjon reke Jerme

Kanjon reke Jerme je jedan od najlepših i najživopisnijih kanjona u Srbiji. Nalazi na  jugoistoku Srbije, smešten u trouglu između Pirota, Dimitrovgrada i Babušnice. Iz Pirota se do njega stiže magistralnim putem Pirot - Dimitrovgrad, sa koga se na oko 12,5 km od Pirota skrene desno za  selo Sukovo, u kome se nalazi i manastir Presvete Bogorodice, poznatiji kao Sukovski manastir.

Zatim se dalje ide ka Zvonačkoj banji, uskim asfaltnim putem  koji prolazi kroz kanjon Jerme između litica Greben i Vlaške planine. Tu gde sada prolazi asfaltni put nekada je prolazila trasa železnice uskog koloseka, koja je bila izgrađena 1927. godine za potrebe rudnika kamenog uglja "Rakita".

Najlepši deo kanjona reke Jerme, u dužini od nekoliko kilometara je u delu reke koji povezuje Asenovo kale i selo Vlasi, gde se iznad kanjona uzdižu gole, krševite stene visoke i po nekoliko stotina metara. Duž kanjona se prolazi i kroz nekoliko kratkih tunela. Kanjon Jerme je dugačak oko 15 km.

Na oko 9 km od Sukovskog manastira na levoj obali reke Jerme nalazi se još jedan manastir koji je posvećen svetom Jovanu Bogoslovu - manastir Poganovo.

manastir Poganovo-crkva Sv.Jovana Bogoslova
Manastir Poganovo je podignut 1395. godine, kao zadužbina srpskog plemića Konstantina Dejanovića Dragaša i njegove supruge Jelene, čija se imena nalaze na okruglim kamenovima sa istočne strane hrama.

Reka Jerma ima dužinu od oko  72 km, teče kroz Srbiju i Bugarsku, uliva se u Nišavu, a značajnija pritoka joj je Zvonačka reka. Ona izvire na Vlasinskoj visoravni nedaleko od Vlasinskog jezera, iz Srbije u selu Strezimirovci na graničnom prelazu prelazi u Bugarsku, protiče jednim delom kroz Bugarsku,a zatim se vraća u Srbiju kod sela Petačinci. Prolazi pored Manastira Poganovo i uliva se u Nišavu kod sela Sukova, nedaleko od Pirota.