недеља, 4. септембар 2016.

Severni Kučaj - Starica (796 mnv)

pogled na Majdanpek sa Starice

Starica - Greben Starice se nalazi severno od Majdanpeka i vertikalno se uzdiže neposredno iznad samog grada. Starica je zaštitni znak grada Majdanpeka. Sa Starice se pruža izvanredan pogled na grad i rudarske kopove oko njega, Borski Stol, Veliki Krš, Deli Jovan...
Fotografije i opis staze su sa uspona koji je izveden u organizaciji PU Starica iz Majdanpeka.

Paskova reka (okolina Rajkove pećine)

Polazak na stazu je  sa platoa kod Rajkove pećine. Prvi kilometar ide se asfaltnim putem u pravcu Majdanpeka.

Kako izgleda Rajkova pećina možete videti OVDE

Na samom početku staze na oko 300 m od Rajkove pećine prolazi se pored veštačkog jezera Veliki Zaton, koje je od Majdanpeka udaljeno oko 2 km.

veštačko jezero Veliki Zaton

Jezero Veliki Zaton je nastalo pregrađivanjem reke Mali Pek, koja nastaje od Paskove i Rajkove reke koje se spajaju kod Rajkove pećine u blizini jezera. Iz jezera Veliki Zaton ističe reka Pek. Jezero se nalazi  u podnožju planine Starica, na 2 km od samog centra Majdanpeka. Površina jezera je oko 1500 m2. Od ribljih vrsta u jezeru se mogu naći: šaran, babuške, deverike, klen...Okruženo je livadama i bukovom šumom.

Nakon 15 minuta laganog hoda asfaltnim putem pored jezera Veliki Zaton stiže se do raskrsnice i  skreće se (desno) na kolski put koji vodi na vrh Starice.

Od jezera (raskrsnice) do vrha stiže se za oko 1 sat i 15 minuta, sa povremenim kratkim pauzama. Dužina ovog dela staze je 3 km, uspon je  konstantan ali blag. Put skoro sve vreme vodi kroz šumu koji  u vlažnije doba godine na pojedinim deonicama bude  blatnjav.

Sa vrha se pruža pogled na grad i rudarske kopove oko njega, Borski Stol, Veliki Krš, Deli Jovan...

Majdanpek

pogled na Majdanpek sa Starice

jato roda iznad Starice

Nakon odmora na vrhu, fotografisanja i uživanja u pogledu na okolinu i grad Majdanpek sledi spust. Spuštanje sa vrha se odvija kružnom stazom i prvih 800 m ide se istim putem kojim smo izašli na vrh.

Nakon pređenih 800 metara stiže se do jedne raskrsnice (postoji putokaz) na kojoj se skreće levo na stazu koja vodi do prerasti reke Rađen, Radenkove bine, ponor Paskove reke i Rajkovu pećinu.

Svi oni koji ne žele iz nekog razloga da prepešače ovaj deo staze, mogu od ove raskrsnice  da se vrate do asfaltnog puta kod jezera Veliki Zaton. Staza do jezera produžava pravo u dužini od 2 km.

Prilikom spusta sa vrha dolazi se do podnožja , odakle počinje Vukova dolina. Krećući se Vukovom dolinom dolazi se do raskrsnice na kojoj se skreće levo i ide se još oko 2,5 km u jednom pravcu da bi se došlo do prerasti reke Rađena.

prerast Rađina

Nakon kraćeg zadržavanja vraćamo se nazad 2,5 km na stazu koja vodi do ponora Paskove reke i Rajkove pećine.

ponor Paskove reke

I na kraju nakon 17 km pešačenja se stiže kod Rajkove pećine gde se završava kružna staza.