понедељак, 28. август 2017.

Stara planina - Golemi kamen (1969 mnv)

Golemi kamen (1969 mnv) je jedan od najviših vrhova glavnog venca Stare planine duž granice između Srbije i Bugarske. Ostali najviši vrhovi duž granice su: Midžor (2169 mnv), Dupljak (2032 mnv), Golema čuka (1957 mnv), Vražja glava (1935 mnv), Tri čuke (1937 mnv), Kopren (1963 mnv) i Srebrna glava (1932 mnv), koji se nalazi na krajnjem istoku Srbije.

Na uspon se kreće sa parkinga kod planinarskog doma "Babin zub" (1560 mnv), koji se nalazi u podžju istoimenog vrha. Prvih 6 km ide se istom stazom koja vodi ka  Midžoru. Na oko  500 m od doma prelazi se preko dela Sunčane doline i nastavlja prema vrhu Žarkova Čuka (1848 mnv), zatim Prilepskog vrha (1906 mnv), Tupanara (1956 mnv).

Nakon 6 km stiže se do mesta na visini oko 2000 m, gde se levo skreće na  stazu, koja preko prevoja Vučja jama (1789 mnv) vodi u pravcu Dupljaka, dok (staza desno vodi ka Midžoru). Na ovoj deonici staza je zarasla, ima dosta kleke ali je prohodna. Od sedla Vučja jama do Dupljaka uspon postaje dosta oštriji, a sama završnica uspona se odvija preko krupnog kamenja. Na vrhu Dupljak se nalazi granični kamen broj 337. Od Dupljaka do vrha Golemi kamen ima još 2 km. Staza vodi graničnom linijom, na pojedinim mestima se ide kroz kleku i preko krupnog kamenja. Povratak sa vrha Golemi kamen do planinarskog doma se odvija isto stazom, a ukupna dužina staze je 22 km.

planinarski dom u podnožju Babinog zuba