недеља, 1. април 2018.

Veliki Jastrebac - Pogled (1482 mnv)

Jastrebac je planina koja se nalazi u južnom delu Srbije na prostoru između Niša, Aleksinca, Kruševca, Blaca i Prokuplja. Sastoji se od dva masiva: Velikog i Malog Jastrepca. Najviši vrhovi su Velika Đulica (1491 mnv), Pogled (1481 mnv), Zmajevac (1313 mnv) i Bela stena (1257 mnv). Jastrebac spada u jednu od najšumovitijih planina u Srbiji. Dominira bukva, a po  lepoti se izdvajaju rezervat belih breza, brojni vodeni tokovi, izvori i potoci čiste vode u kojima žive rakovi i pastramke. Na Jastrepcu raste mnogo vrsta samoniklog jestivog bilja, divlje jagode, jabuke, kruške, maslačak, koprive kao i razne vrste gljiva.
Iz Wikipedije, slobodne enciklopedije

Fotografije i opis staze su sa uspona na vrh Pogled 1482 mnv, koji je izveden iz Ribarske banje koja se nalazi na oko 600 mnv. Organizator ovog uspona bilo je Planinarsko društvo "Preslap" iz Niša.

Od Ribarske banje u početku se ide asfaltiranom stazom, a zatim se kretanje nastavlja putem koji prati Srndaljsku reku. Nakon dvadesetak minuta od banje stiže se do raskrsnice gde se sa puta skreće levo i dalje nastavlja kretanje ka Pogledu uskom stazom kroz šumu.

Nakon desetak minuta izlazi se iz šume na jednu njivu, pored koje se prolazi obodom šume, a zatim se ubrzo kretanje nastavlja putem, sa koga na samom početku mogu da se uoče antene koje se nalaze na vrhu Đulica 1491 mnv. Put vodi između  livada sa leve strane (sa kojih može da se vidi ceo masiv Rtnja i Suve planine) i šume koja se nalazi sa desne strane.

Rtanj
Od livada se kretanje dalje nastavlja kroz šumu, planinarskom stazom koja se na nekoliko mesta ukršta sa širokim putem koji dolazi od prevoja Grebac. Nakon 3 sata i 15 minuta od početka uspona stiže se do šumarske kuće, od koje se dalje ide još oko 30 minuta, a zatim se uključuje na put koji vodi do Pogleda, na kome se nalazi TV Repetitor. Od uključenja na ovaj put do vrha stiže se za 20 do 30 minuta laganog hoda.

šumarska kuća

Staza je obeležena planinarskim markacijama i njena ukupna dužina je 18 km. Za uspon iz Ribarske banje na vrh Pogled potrebno je oko 4 sata i 30 minuta, a za silazak sa vrha do Ribarske banje istom trasom oko 3 sata. Predeli Jastrepca atraktivni su za sve ljubitelje prirode, planinare, izviđače, sakupljače gljiva i lekovitog bilja, zaljubljenike u biciklizam, lov, ribolov, šetnju.