недеља, 22. октобар 2017.

Stol (1155 mnv) - Uspon iz Luke grebenom

Stol je planina u istočnoj Srbiji udaljena oko 20 km od Bora, pripada opštini Bor i Borskom okrugu. Vrh planine Stol nalazi se na nadmorskoj visini od 1155 metara. Planina obiluje atraktivnim alpinističkim terenima i lepim prostranim livadama bogatim lekovitim travama. Planina je pogodna za: planinarenje, alpinističko i sportsko penjanje. Na planini postoji Planinarski dom "Stol", koji je je smešten na obodu šume  izgrađen 1953. god. na 850 mnv. Neposredno pored Planinarskog doma u podnožju Stola se nalazi i malo veštačko jezero.

O SELU LUKA:
Selo Luka nalazi se u istočnoj Srbiji, u borskoj opštini, na polovini puta od Bora prema Majdanpeku. Udaljeno je oko 35 kilometara od Bora, smešteno u takozvanom Lučkom polju, između planina Stol i Deli Jovan. Od Zaječara je udaljeno oko 39 km (Zaječar-Rgotina- Donja Bela Reka-Luka). Centar sela Luka nalazi se pored magistralnog puta Bor-Majdanpek u podnožju planine Stol pokraj Lučke reke. Celo selo je sastavljeno iz zaselaka: Ginuše, Groša, Pauleštija, Kmpa mare, Krakolu Stojku, Trebuće, Kraku crnjake, Prazne vreće, Sustola i Liveza.

Etno-kuća, riznica starih predmeta i oruđa

Uspon na Stol (1155 mnv) iz Luke grebenom započinje iz centra sela, od Doma kulture (410 mnv). Na samom početku  prolazi se pored jedne etno kuće, a zatim se nakon stotinak metara izlazi iz sela, odakle se ide asfaltnim putem još oko 750 metara. Od prekida asfalta kretanje se dalje nastavlja makadamskim putem (pratiti markacije sa leve i desne strane puta). Nakon 75 minuta i pređenenih 3,9 km od centra sela, stiže se do jednog zaseoka, gde se skreće levo na livadu (obeleženo je skretanje). Na par metara pre samog skretanja prolazi se pored zida/ograde od betonskih blokova, visine oko 2m, koji se nalazi sa desne strane puta.

Od skretanja sa puta  dalje se ide obeleženom stazom uz livadu oko 350 metara, a zatim se ulazi u šumoviti deo kroz koji se  ide još oko 600-700 m do izlaska na greben. Na ovoj deonici potreban je dodatan oprez, jer je staza uska i na nekim mestima se prelazi preko sipara i krupnijeg kamenja. Nakon što se pređe ova deonica uspon se do vrha nastavlja grebenom, obeleženom stazom dužine oko 2 km. Potrebno vreme za prelazak ove deonice je 90-120 minuta.

Goli krš

pogled sa staze na Veliki krš i planinarski dom

Tokom uspona grebenom, sve do vrha se pruža  prelep pogled na okolne planine: Goli krš, Veliki i Mali krš, Deli Jovan, Staricu, Rtanj...

pogled na Veliki krš 1148 mnv

Silazak sa vrha odvija se južnom stranom preko grebena, do Planinarskog doma (850 mnv) i malog jezera, koji se nalaze u pudnožju Stola. Dužina ovog dela staze je oko 1,5 km i prelazi se za oko 30 minuta.

jezerce u podnožju Stola

Stol

Mali Stol i Vizak

Vizak

Planinarski dom "Stol", koji je je smešten na obodu šume  izgrađen 1953. god. na 850 mnv. U domu ima struje, vode za piće, tople vode i grejanja. Sobe u domu su dvokrevetne i četvorokrevetne, dok su  bungalovi petokrevetni. U domu ima i jedno kupatilo. Trenutni kapacitet doma i bungalova je 53 mesta.

Od Planinarskog doma dalje se ide u pravcu vrha Vizak preko livada, zatim makadamskim putem oko 5 km do raskrsnice na kojoj postoji autobusko stajalište, gde se uključuje  na lokalni asfaltni put i njime se ide još oko 1,3 km do centra sela Luka, odakle je i krenuo uspon. Staza je kružna, ukupne dužine oko 15 km (selo Luka-Badica-Goli krš, grebenom-Stol 1155 mnv-planinarski Dom-Lučko polje-selo Luka) i prelazi se za oko 7 sata.